Про результати пілотного освітнього проекту «Культурні виміри та професійні стратегії»22 Квітня 2016р.Українсько-канадський освітньо-дослідницький проект “Знаннєві інновації та культурні виміри в інформаційному світі» Пілотний коллаборативний онлайн-курс «Культурні виміри та професійні стратегії» Початок 2016 року на факультеті економіки та управління ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана» ознаменувався стартом міжнародного освітнього експерименту. Слідуючи Стратегії Розвитку і Досліджень, розробленій спільною командою викладачів і дослідників ФЕТаУ КНЕУ та Лабораторії Освітньої інформатики (EILAB) Університету Онтаріо Інституту технологій (UOIT) (Канада), слухачі магістерської програми «Стратегічний менеджмент» стали учасниками пілотного онлайн-курсу «Культурні виміри та професійні стратегії», який тривав 10 тижнів (лютий – квітень). Ініціатором та модератором курсу виступила докторант кафедри стратегії підприємств ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана» Олена Феліксівна Михайленко, яка проходить дослідницьке стажування в UOIT під науково-методичним керівництвом професора Роланда ван Уствіна. Без перебільшення, проект став одкровенням для всіх його учасників. Курс реалізований у форматі коллаборативного конструктивістського навчання, що є глобальною освітньою інновацією, яка лише набирає обертів у передових університетах Північної Америки. Цей підхід відповідає переходу концепції освіти від індустріальної моделі, коли від студентів вимагається засвоєння певного, наперед відомого набору знань і навичок, до потреб постіндустріальної знаннєвої економіки з усією її невизначеністю, надшвидким і майже непередбачуваним розвитком технологій, новими умовами конкурентної боротьби з акцентом на інновації та людиноцентричність . Тому курс було побудовано на моделі дослідницького співтовариства (Community of Inquiry), що розроблена в Університеті Атабаска (Канада) (Garrison, D. R. and Anderson, T., 2003), за якої студенти і викладачі будують знання разом через активний спільний пошук інформації, демократичний дискурс і розуміння смислів. За підтримки UOIT (Канада) учасники проекту з різних континентів мали можливість спілкуватися на платформі Adobe Connect, що не тільки зробило дистанційні заняття “живими”, а і дозволило об’єднати в єдину команду студентів з України, Великої Британії, Польщі, канадських і українських викладачів, експертів – колишніх випускників КНЕУ, які працюють зараз в Австралії, Швейцарії, Словаччині. Проте курс складався не лише з онлайн-занять. Постійна “несинхронізована” взаємодія всіх його учасників щодо обговорення проблемних питань, виконання та оприлюднення групових досліджень, планування наступних сесій та обміну актуальними джерелами для читання і обговорення відбувалася на платформі Web Knowledge Forum, нещодавно розробленої в університеті Торонто. Оперативний зв’язок та публікування результатів студентських досліджень, накопичення та обмін корисною інформацією здійснювалося у тематичній Facebook-групі “Canada-Ukraine Online Learning” (https://www.facebook.com/groups/learnculture/?ref=bookmarks ), завдяки якій коло людей, зацікавлених у проекті – студентів та професіоналів з різних країн, сягнуло майже півтори сотні. У Facebook-групі студенти отримали досвід публікації своїх робіт для відкритого доступу і професійного обговорення, що дало поштовх для дослідницької творчості. На думку учасниці проекту, Наталії Назаревич, така відкритість «створює ймовірність того, що наше дослідження не буде відразу забутим. На його основі можуть формуватися думки різних людей, доповнюватись, критикуватись, аналізуватись. Так може створитися цілісне дослідження, яке сприятиме розвитку.” Напевно найбільшим відкриттям для учасників курсу стала запропонована розробниками тематика курсу «Культурні виміри та професійні стратегії» на основі моделі культурних вимірів Герта Хофстеде, нідерландського соціолога. З одного боку, учасники курсу дізналися про особливості культур різних країн у контексті бізнес-активності та розширення свого освітнього простору. З іншого – усвідомили свою позицію в глобальному середовищі, зокрема за такими параметрами, як значна дистанція від влади, характерна для українського суспільства, домінування фемінності над маскулінністю, високий колективізм, страх перед невизначеністю, довготермінова орієнтація… Багато питань, обговорення яких тривало протягом цих десяти тижнів, сприяли культурній усвідомленості, розумінню глибинної мотивації, а також задали вектор для подальших досліджень і роботи над собою. Несподіваним для нас, організаторів, виявився рівень культурних вимірів учасників проекту: наші групові оціночні характеристики за деякими позиціями значно відрізнялися від притаманних українському суспільству в цілому! Зокрема, учасники проекту продемонтрували нижчий рівень дистанції від влади, навіть, у порівнянні з канадцями! При цьому, у студентів він виявився значно нижчим, ніж у викладачів. Отже, українські студенти надзвичайно цінують відносини, побудовані на основі партнерства, рівності та поваги до кожного. І ще один результат – учасники проекту мають високий рівень довгострокової орієнтації, що вказує на схильність до стратегічного мислення. Умовні позначення: PD - дистанція влади, І-С - індивідуалізм-колективізм, UA - уникання невизначеності, M-F - маскулінність-фемінність, LTO - довго- або короткострокова орієнтація. Груповий культурний профіль учасників пілотного курсу за моделлю Г.Хофстеде (складено на основі застосування інструменту Сultural Values Scale та матеріалів Hofstede Center)
Пілотний українсько-канадський проект мав дві складові – освітню та дослідницьку. Якщо освітня складова реалізовувалася у форматі навчального онлайн-курсу тривалістю 10 тижнів, то дослідницька складова лише розпочинається. Протягом цього часу організаторами проекту за активної участі наших канадських колег Тодда Блейона та Роланда ван Уствіна проведено три опитування, дані яких допомогли побудувати узагальнений профіль онлайн-компетенцій та культурних цінностей українських студентів та викладачів, а також ефективності реалізації формату коллаборативного навчання. Які ж результати отримано по завершенні проекту? Їх чимало. Вперше в Україні реалізовано формат міжнародного коллаборативного конструктивістського онлайн-навчання. Курс спільно вели викладачі українського та канадського університетів. Студенти мали можливість навчатися не тільки в національних межах, а і співпрацювати з колегами з інших країн, обговорюючи актуальні проблеми в режимі реального часу. Ми, викладачі і студенти, отримали неоціненний досвід абсолютно нового підходу до набуття сучасних професійних компетенцій – дискусії на рівних, спільне створення нового знання, спільна постановка навчальних та дослідницьких завдань та визначення нових сфер, які є цікавими для більш глибокого вивчення. Деякі результати досліджень презентовано на студентській науковій конференції «Інноваційний ресурс соціально-економічного прогресу України», що проходитиме в ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана» (ознайомитись з матеріалами). Чи були в цьому проекті проблеми? Напевно, так. Залишається невирішеним питання забезпечення на гідному рівні технічної підтримки онлайн-зв’язку, особливо під час прямих включень великої кількості людей. Потребує подальшого організаційного узгодження формальний статус подібних курсів для державних вищих навчальних закладів. Відкрите питання матеріального винагородження роботи викладачів зарубіжних університетів та наших колег з українських вишів, які перебувають у зарубіжному стажуванні. Поки що більшою мірою успіх подібних проектів тримається на ентузіазмі та ініціативі їх безпосередніх організаторів. Однак усвідомлення всіх наслідків проведеної роботи ще попереду… Проте головний результат пілотного проекту – це ще один вагомий внесок у модернізацію української вищої школи! Ми впевнені, що завдяки цьому та подібним йому форматам організації та реалізації професійного навчання Україна вийде на світовий рівень освітньої сфери та упевнено відбудовуватиме нове суспільство!
Підготовлено: Олена Гребешкова, к.е.н., доцент, координатор проекту від ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана» (Україна) Олена Михайленко, к.е.н., докторант, ініціатор та керівник проекту, запрошений дослідник UOIT (Канада)
|