Факультет економiки та управлiння

Тренінг-курс "Бізнес-моделювання" (підприємництво)

АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

Тренінг-курс “Бізнес-моделювання”

(Training course “Business modeling”) 

Рекомендована для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти 

Мета опанування навчальної дисципліни. 

Мета дисципліни є формування у студентів теоретичних знань, а також досвіду та аналітико-практичних навичок щодо використання сучасних технологій розробки та інструментів оцінювання ефективності функціонування бізнес-моделей підприємства; комплексного сприйняття та вирішення проблем, що виникають в діяльності підприємницьких структур для створення сприятливого бізнес-середовища і підвищення ефективності функціонування виробничо-господарських систем. Знання, отримані здобувачами після проходження дисципліни, є основою для практичної діяльності у сфері управління підприємницькими структурами. 

Міждисциплінарні зв’язки Тренінг-курсу «Бізнес-моделювання» визначаються особливостями підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти.  Навчальна дисципліна інтегрує велику кількість базових понять та прийомів загальнотеоретичних дисциплін , ґрунтується на теоретичному фундаменті підприємництва та методологічних положеннях суміжних економічних дисциплін, як стратегія підприємства, фінанси, підприємства, економіка підприємства, менеджмент та інших. 

Результати навчання, методи навчання та засоби діагностики: 

Таблиця 1 – Методи навчання та засоби діагностики результатів навчання з навчальної дисципліни «Бізнес-моделювання» у відповідності до результатів навчання 

 

Результат навчання за навчальною дисципліною

Методи навчання

Засоби 

Діагностики/форми оцінювання 

 

Результат навчання

1.

Знання:

1.1

сутності понять «бізнес-модель», «ресурси», «пріоритети»; підходи до формування; видів бізнес-моделей (недиферен-ційована, диференційована, сегментована, зовні орієнтована, інтегрована, з інноваційним процесом, адаптивна та ін.)

лекція, семінарське заняття, дискусія

Презентація результатів, опитування, тест, case-study, контрольні вправи, модульна робота,

 залік

1.2

щодо взаємозв'язку та відмінностей категорій: розвиток, зростання, потенціал розвитку та зростання; зростання економічних результатів діяльності підприємства та економічне зростання підприємства

1.3

ключових понять: швидкозростаюча компанія, акселератор зростання, стратегія зростання; методів та прийомів стратегічного аналізу корпоративного зростання; практик та процедур стратегічного моделювання корпоративного зростання бізнесу

лекція, семінарське заняття, дискусія, аналіз кейсів, робота в малих групах

1.4

сутнісно-змістовної характеристики бізнес-моделювання, масштабів бізнесу, потенціалу розвитку бізнесу; методичних підходів до оцінювання ефективності бізнес-моделі; методів та інструментів моделювання бізнесу.

лекція, семінар-дискусія з елемен-тами аналізу, вирі-шення конкретних задач та ситуацій, аналіз кейсів

2.

Уміння/навички:

2.1

пояснювати причини та ідентифікувати передумови ефективної побудови та функціонування бізнес-моделі підприємства; аналізувати якість змін, що супроводжують процеси менеджменту

лекція, семінарське заняття, дискусія, робота в малих групах

Презентація результатів, опитування, тест, case-study, контрольні вправи, модульна робота,

 залік

2.2

визначати фактори та наслідки управлінських рішень інноваційних компаній; пояснювати причини різних способів та результатів зростання швидкозростаючих та зрілих компаній

лекція,семінарське заняття, дискусія, 

2.3

здійснювати кількісне оцінювання факторів впливу на бізнес-модель та економічні результати розвитку компанії

лекція, вирішення конкретних задач та ситуацій

2.4

застосовувати різні методи для аналізу ефективності бізнес-моделі компанії

лекція, семінарське заняття, розв'язання ситуаційних вправ

2.5

оцінювати економічні наслідки розвитку бізнес-моделі за різними критеріями та їх сумісним використанням

лекція, семінар-вирішення ситуаційних вправ  

2.6

здійснювати стратегічне та фінансове моделювання корпоративного зростання бізнесу

лекція,семінар-розгорнута бесіда, семінар-дискусія, вирішення ситуаційних вправ

3.

Комунікація

Вироблення у здобувачів практичних навиків командної роботи, а саме:

семінарське заняття, дискусія, вирішення конкретних задач та ситуацій

Перевірка виконання розрахункових робіт, case-study, перевірка виконання вирішених конкретних задач та ситуацій, презентація,

залік

3.1

донесення інформації, ідей, проблем, рішень, власного досвіду та аргументації

3.2

здатність працювати в команді - брати на себе відповідальність задля досягнення поставленої мети

3.3

спілкування з професійних питань усно та письмово  з учасниками економічних відносин щодо забезпечення  та розвитку бізнесу

3.4

здатність розробляти пропозиції щодо усунення виявлених недоліків, помилок, відхилень

4.

Відповідальність і автономія

продемонструвати розуміння особистої відповідальності та спроможність нести відповідальність за вироблення професійних або управлінських рішень чи надані рекомендації, які можуть впливати на бізнес-моделі компанії 

семінарське заняття, дискусія, вирішення конкретних задач та ситуацій, аналітична доповідь

Перевірка виконання розрахункових робіт, case-study, модульна робота, 

залік

4.1

формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти

4.2

організації та керівництвом професійним розвитком осіб та груп

4.3

при обґрунтуванні оперативних, тактичних та стратегічних управлінських рішень щодо різних аспектів розвитку та бізнес-моделювання підприємства.

4.4

при продукуванні власних практичних ідей на принципах академічної культури й доброчесності

4.5

при здатності продовжувати навчання із значним ступенем автономії

4.6

при здатності до самостійного і незалежного мислення

 

 Зміст навчальної дисципліни за темами 

Модуль 1. ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ БІЗНЕС-МОДЕЛІ ПІДПРИЄМСТВА ЗА УПРАВЛІНСЬКИМ ПІДХОДОМ

Тема 1.1. Теоретична основа функціонування бізнес-моделі компанії

Тема 1.2. Пріоритети споживачів як базовий елемент бізнес-моделі компанії.

Тема 1.3. Стратегічні ресурси бізнес-моделі компанії. Ресурсні ефекти.

 

Модуль 2. КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНЦІЇ ТА БІЗНЕС-ПРОЦЕСИ КОМПАНІЇ

Тема 2.1. Технологія аналізу компетенцій компанії в умовах динамічного середовища. Побудова дерева компетенцій. 

Тема 2.2. Реінжиніринг і моделювання бізнес-процесів компанії. Аутсорсингова модель бізнесу. 

Тема 2.3. Особливості і практика використання бенчмаркінгу у бізнес-моделюванні.

 

Модуль 3. ОЦІНЮВАННЯ БІЗНЕС-ПОРТФЕЛЯ ТА ЕФЕКТИВНОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ БІЗНЕС-МОДЕЛІ ПІДПРИЄМСТВА.

 

Тема 3.1. Сучасні методики аналізу бізнес-портфеля компанії.

Тема 3.2. Життєвий цикл бізнес-моделі компанії: формування, розвиток і трансформація

Тема 3.3. Оцінювання ефективності бізнес-моделі компанії та система стратегічних карт.

 

Науково-педагогічні працівники, що забезпечують викладання навчальної дисципліни та адреси їх електронної пошти: 

Швидка Оксана Полікарпівна,  кандидат економічних наук, доцент,  доцент  кафедри бізнес-економіки та підприємництва, e-mail:  shvydka.oksana@kneu.edu.ua 

 

Рекомендовані інформаційні джерела: 

  1.   Алан Сміт, Александер Остервальдер, Грегорі Бернарда, Тріш Пападакос Розробляємо ціннісні пропозиції. Переклад з анг. – К.: Наш формат, 2018. 324 с

  2. Москаленко В. В., Годлевський М. Д. Моделі та методи стратегічного управління розвитком підприємства: монографія. Харків: Видавництво «Точка». 2018. 208 с

  3. Токмакова І.В., Панченко Н.Г., Кургузова М.Ю. Розроблення антикризової стратегії підприєм- ства в умовах цифрової трансформації. Вісник економіки транспорту і промисловості № 76-77, 2021/2022. С. 70-80 URL: http://lib.kart.edu.ua/bitstream/123456789/9478/1/Tokmakova.pdf

  4. Русан , Н.,Войтенко , О. Eмпатія і застосування емоційного інтелекту для різних видів команд в управлінні проєктами. Управління розвитком складних систем, 2021 (45), 50–56. https://doi.org/10.32347/2412- 9933.2021.45.50-56

  5. Gennaro Cuofano.  70 Business  Models Patterns  In  2022.  FourWeekMBA.  The Leading  Source  of  Insights  On  Business Model  Strategy  &  Tech  Business  Models. 2022.  URL:  https://fourweekmba.com/ what-is-a-business-model/

Робоча програма навчальної дисципліни

Методичні матеріали з вивчення навчальної дисципліни

Остання редакція: 23.02.24