Факультет економiки та управлiння

Бізнес-проєктування_073_Менеджмент бізнес-організацій

АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

Навчальна дисципліна « Тренінг-курс «Бізнес-проєктування»

Training course "Business design"


Дисципліна «Тренінг-курс «Бізнес-проєктування» побудована на узагальненні міжнародного та вітчизняного досвіду, здобутків науковців України та світу щодо  ініціалізації бізнес-проєктів, бізнес-планування та бізнес-моделювання. 

Міждисциплінарні зв’язки: пререквізити та постреквізити. «Тренінг-курс «Бізнес-проєктування» як навчальна дисципліна інтегрує велику кількість базових понять та прийомів загальнотеоретичних та спеціальних навчальних дисциплін. 

Пререквізити: навчальна дисципліна базується на знаннях та компететностях, що набуває здобувач  першого (бакалаврського)  рівня вищої освіти під час вивчення навчальних дисциплін «Маркетинг», «Фінанси підприємства», «Менеджмент проєктів», «Менеджмент персоналу», Тренінг-курс «ІТ-технології в менеджменті».

 Постреквізити: освіченість у сфері бізнес-проєктування є необхідною передумовою для засвоєння здобувачами матеріалу таких дисциплін циклу професійної підготовки, як  «Проєктування систем управління», «Стратегічне планування» та під час проходження міждисциплінарного тренінгу «Прийняття управлінських рішень». Знання, вміння й навички, набуті здобувачами при опануванні навчальної дисципліни, стануть їм у нагоді при проходженні практики та при підготовці кваліфікаційної бакалаврської роботи.

Мета вивчення навчальної дисципліни - сформувати у бакалаврів нової генерації  теоретичні знання та практичні навички  щодо змісту, призначення, методології та  інструментарію організаційно-економічного проєктування  бізнес- проєктів, оцінювання доцільності та ефективності їх реалізації . 

Завдання (навчальні цілі) дисципліни: набуття знань та навичок  щодо теорії та методології бізнес-проєктування; ідентифікації  проблем споживачів та бізнес-організацій, генерування ідей щодо можливих шляхів та засобів їх розв’язання;  організаційно-економічного проєктування бізнес-проєктів  з підготовкою стандартного пакету документів проєкту ( проектна заявка, бізнес-план, бізнес-модель, фінансова модель тощо); оцінювання та відбору бізнес-проєктів з використанням кількісних та якісних критеріїв; презентації та захисту проєктів перед зацікавленими стейкхолдерами.

Предмет вивчення навчальної дисципліни - теоретико-методологічні положення проведення проблемного аналізу, ініціювання бізнес-проєктів, проведення їх організаційно-економічного обґрунтування,  оцінювання та відбір бізнес-проєктів.

 

Результати, методи навчання та засоби діагностики за навчальною дисципліною «Тренінг-курс «Бізнес-проєктування»

Дескриптори НРК 

(результати навчання за навчальною дисципліною)

Методи навчання

Засоби 

діагностики 

1.

Знання:

1.1

теоретичні основи та методичні засади бізнес-проєктування : зміст, призначення, форми, завдання, місце в системі загального, стратегічного та проєктного менеджменту; 

практичні (контактні) заняття, конспектування, розробка інтелектуальних карт,

дискусія, дискурс

різні форми перевірки знань ( тестування, кросворди, квести, вікторини), участь у дискусії, обговоренні проблемних питань, підсумкова контрольна робота 

1.2

існуючі нормативні регламентації та рекомендації щодо проведення  бізнес-проєктування, вибору та оцінки ефективності реалізації бізнес-проєктів в Україні й світі;

1.3.

основні концепції, які покладені в  основу проєктування та оцінювання  бізнес-проєктів : зміни вартості грошей в часі, цінність проєкту, співвідношення вигод та витрат, з проєктом та без проєкту тощо ;

1.4.

методологія бізнес-проєктування, зокрема методичні принципи та підходи до обґрунтування ринкової спроможності проєкту, прогнозування доходів від реалізації проєкту , поточних та інвестиційних витрат, необхідних для його реалізації, прогнозування   фінансових результатів та грошового потоку проєкту, оцінювання  його економічної, бюджетної, соціальної ефективності, екологічних наслідків тощо.

практичні (контактні)  заняття, вирішення конкретних задач та ситуацій

первірка виконанних вправ, модульна 

контрольна

робота

2.

Уміння/навички:

2.1

оцінювання стан та перспективи розвитку ринку продукції (  товарів, робіт, послуг)  бізнес-проєкту, обґрунтовувати комерційну спроможність проєкту, прогнозувати обсяги доходів від реалізації продукції проєкту; оцінювати конкурентне середовище проєкти та конкурентоспроможність продукції проєкту;


практичні (контактні) заняття, проєктне навчання (PBL), обговорення  конкретних задач та ситуацій, дискурс, Case stud 










 

перевірка (рецензування) виконання завдань PBL, презентація та захист підготовленого командного бізнес-проєкту  участь в оцінюванні навчальних проєктів інших команд 

( висловлення зауважень, надання рекомендацій , пропозицій;

підсумкова контрольна робота









 

2.2

обґрунтовувати потребу в кадрах для реалізації проєкту;  розробляти системи матеріальної та нематеріальної мотивації персоналу бізнес-організацій та проєктних груп, залучених до реалізації проєкту;

2.3.

визначати та обґрунтовувати необхідний організаційний дизайн бізнес-проєкту ( вибір /зміна організаційно-правової форми, розробка / корегування організаційної структури,  вибір/ уточнення податкового статусу , створення нових підрозділів , мережеві та платформені організації, проєктні команди тощо) з метою формування організаційних передумов реалізації  бізнес-проєкту;

2.4.

ідентифікувати перелік та склад поточних витрат, необхідних для реалізації бізнес-проєкту, калькулювати ціну продукції  проєкту, оцінювати можливий вплив проєкту на обсяг поточних витрат бізнес-організації ;

2.5

обґрунтовувати потребу в інвестиційних ресурсів, необхідних для реалізації проєкту, оцінювати можливості ініціаторів проєкту та бізнес-організацій щодо їх залучення на основі оцінювання кредитоспроможності та інвестиційної привабливості; 

2.6

проводити кількісний та якісний аналіз  ризиків проєкту, оцінювати (моделювати)  їх вплив на його результати ; 

2.7.

розробляти виробничий, маркетинговий, організаційний, інвестиційний, фінансовий плани бізнес-проєкту, план мінімізації ризиків проєкту;  план реалізації бізнес-проєкту, матрицю RACI та діаграму Ганта; 

2.8

розраховувати номінальний та дисконтований проєктний грошовий потік; обґрунтовувати ставку дисконтування з врахуванням очікуваного часу реалізації бізнес-проєкту, інфляції та ризиків проєкту;

2.9

оцінювання економічну доцільність реалізації  бізнес-проєкту, визначати критерії вибору бізнес-проєкту при наявності двох та більше альтернатив; 

2.10

розраховувати систему показників, які характеризують економічну, бюджетну та соціальну ефективність  реалізації бізнес-проєкту;  оцінювати макроекономічні  та екологічні наслідки реалізації проєкту

3.

Комунікація

3.1

здатність працювати у команді ;  


 

проєктне навчання (PBL)

перевірка  розподілу завдань та організації колективної роботи в команді 

3.2.

професійно спілкуватися з потенційним и інвесторами, партнерами,  стейкхолдерами проєктів

підготовка запитів, ба отримання інформації, та опитувальників, підготовка та проведення презентацій бізнес-ідей 

3.3

зрозуміло і неоднозначно доносити до фахівців і нефахівців свої знання, пояснювати та обґрунтовувати власні ідеї, пропозиції, висновки.

рецензування підготовлених матеріаів бізнес-проєкту та проведення його презентації 








 

4.

Відповідальність і автономія

4.1

продемонструвати розуміння особистої відповідальності за професійні та/або управлінські рішення чи надані пропозиції/рекомендації, які можуть впливати на: 

1) процеси ініціювання, підготовки та реалізації бізнес-проєктів, 

2) розробку продукту проєкту, 

3)формування команди та розподілу відповідальності, планування ресурсного забезпечення, 

4) залучення інвестора та отримання фінансування проєкту, 

5) прогнозування  та оцінювання наслідків реалізації проєкту тощо .

практичні (контактні)  заняття , бесіда, інструктаж, проєктне навчання (PBL)

перевірка виконання завдань PBL; презентація та захист підготовленого бізнес-проєкту, участь в обговоренні результаті проєктної роботи інших команд

Зміст навчальної дисципліни за темами

Тема 1.  Зміст та призначення бізнес-проєктування. Сутність та типологія бізнес-проєктів.

Тема 2. Методологія бізнес-проєктування.

Тема  3. Маркетинговий план бізнес-проєкту. 

Тема 4. Операційний план та організаційний дизайн бізнес-проєктів. Розробка бізнес-моделі проєкту.

Тема 5. Проєктні ризики: ідентифікація, оцінка,  заходи протидії. 

Тема 6. Інвестиційне проєктування та фінансове моделювання бізнес-проєкту 

Тема 7. Презентування, оцінювання та вибір  бізнес-проєктів.

 

 Науково-педагогічні працівники та адреси їх електронної пошти

Лігоненко Лариса Олександрівна -  д.е.н,проф. кафедри бізнес-економіки та підприємництва, професор.

email: larisa.ligonenko@kneu.edu.ua

 

Рекомендовані інформаційні джерела

  1. Lewrick, Michael. (2020).The design thinking toolbox: a guide to mastering the most popular and valuable innovation methods. . New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

  2. Liedtka, Jeanne, & Salzman, Randy. (2021). Design Thinking for Business Growth: How to Design and Scale Business Models and Business Ecosystems. Wiley. Р.352

  3. Варналій З. С., Васильців Т. Г., Лупак Р. Л., Білик Р. Р. Бізнес-планування підприємницької діяльності: навчальний посібник / З. С. Варналій, Т. Г. Васильців, Р. Л. Лупак, Р. Р. Білик. – Чернівці: Технодрук, 2019. – 264 с. 

  4. Войтко С.В. Управління проектами та стартапами в Індустрії 4.0:  підручник. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, Вид-во «Політехніка», 2019. 200 с.

  5. Ільчук П. Г., Фещур Р. В., Якимів А. І., Когут І. В., Лучко Г. Й. Бізнес-планування та управління проектами: навчальний посібник / П. Г. Ільчук, Р. В. Фещур, А. І. Якимів, І. В. Когут, Г. Й. Лучко. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 356 с. 

  6. Проєктний аналіз: навч. посібник / Н.Й. Басюркіна, С.А. Горбаченко, В.А. Карпов, Р.І. Шевченко-Перепьолкіна (за редакцією проф. Карпова В.А.). − К.: Видавничий дім «Кондор», 2019. – 324 c. 

  7. Project Management Body of Knowledge (PMBOK Guide) 7th edition // available from https://pmiukraine.org/pmbok7

Робоча програма навчальної дисципліни

Методичні матеріали з вивчення навчальної дисципліни

Остання редакція: 12.02.25