АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
«Економіка підприємства»
(Enterprise Economics)
Рекомендована для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освітиОПП «Системний аналіз»
1. Мета опанування навчальної дисципліни.
Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у формуванні у здобувачів сучасного економічного мислення і системи спеціальних економічних знань з теорії та практики господарювання, в області прогнозування і планування економічних параметрів функціонування на мікрорівні, визначення пріоритетних напрямків розвитку та оцінювання ефективності діяльності підприємства.
Міждисциплінарні зв’язки дисципліни«Економіка підприємства» визначаються особливостями підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освітиОПП «Системний аналіз» спеціальності 124 «Системний аналіз». «Економіка підприємства» як навчальна дисципліна інтегрує велику кількість базових понять та прийомів загальнотеоретичних і спеціальних навчальних дисциплін.
Пререквізити:навчальна дисципліна базується на знаннях та компетентностях, що набуває здобувач вищої освіти під час вивчення навчальних дисциплін: «Філософія», «Математичний аналіз», «Теорія ймовірностей і математична статистика».
Постреквізити: У результаті вивчення дисципліни буде сформовано необхідний компетентнісний базис для опанування таких дисциплін як «Бухгалтерський облік», «Менеджмент», «Макроекономіка», «Фінанси», «Міжнародна економіка», «Смарт-аналітика», «Статистика», «Створення власного ІТ-бізнесу», «Управління ІТ-проєктами», «Інтернет-технології в бізнесі», «Інформаційний менеджмент», «Бізнес-інформатика», «Методи прогнозування та оцінювання ризиків», «Цифрова економіка» та інших. Знання з навчальної дисципліни «Економіка підприємства» можуть бути використані під час написання кваліфікаційної бакалаврської роботи.
2. Результати навчання, методи навчання та засоби діагностики:
Таблиця 1 – Результати, методи навчання та засоби діагностики за навчальною дисципліною «Економіка підприємства»
Дескриптори НРК Результати навчання за навчальною дисципліною | Методи навчання | Засоби діагностики / форми оцінювання |
1. | Знання: |
1.1 | функціональних моделей підприємств ;основних концепцій підприємства,теорій підприємств; | лекція, семінарське заняття, дискусія, демонстрація, презентація, вирішення конкретних задач та ситуацій, аналітична робота аналітична доповідь вирішення тесту вирішення індивідуальних та розрахункових практичних завдань,реферування | Презентація та захист результатів діяльності, опитування, аналіз тесту, case-study, перевірка виконання аналітично-розрахункових робіт, перевірка виконання індивідуальних робіт контрольна (модульна) робота, екзамен |
1.2 | моделей середовища господарювання підприємства; факторів зовнішнього середовища; методичних підходів до оцінювання середовища господарювання підприємства |
1.3 | сутностісистеми та функцій управління підприємствами;специфіки, принципів та методів управління підприємством |
1.4 | характеристики та класифікації продукції (послуг), показників якості та конкурентоспроможності продукції |
1.5 | змісту, методики проведення планування та прогнозування розвитку підприємства; сутності процесів планування на підприємстві |
1.6 | методичних підходів щодо планування трудових ресурсів діючого підприємства, підходів до визначення та можливих методів розрахунку продуктивності праці, форм заробітної плати – відрядна та почасова |
1.7 | особливостей функціонування капіталу як економічного ресурсу; сутності, класифікації та структури основного капіталу |
1.8 | сутності та елементного складу оборотного капіталу; класифікації оборотного капіталу, показників ефективності використання оборотного капіталу; джерел та шляхів підвищення ефективності використання оборотного капіталу |
1.9 | особливостей інтелектуального капіталу як економічної категорії |
1.10 | сутнісно-змістовної характеристики інвестиційної діяльності фірми |
1.11 | підходів до тлумачення терміну «інновація»;сутності та характеристики інноваційних процесів та оцінювання ефективності технічних та організаційних нововведень |
1.12 | сутнісно-змістовної характеристики техніко-технологічної бази підприємства та значення її складових елементів для суб’єкта господарювання |
1.13 | суті та принципів організації виробничого процесу, методів і типів організації виробництва;перспектив застосування різних методів організації виробництва |
1.14 | сутнісно-змістовної характеристики витрат на виробництво і реалізацію продукції; оцінювання ефективності управління витратами; складу, структури та елементів ціни; |
1.15 | видів фінансової звітності;базових форм фінансово-бухгалтерської звітності та технології їх формування та використання інформації,фінансово-економічних засад підприємництва та аналітичного оцінювання ефективності підприємницької діяльності |
1.16 | видів, теорій, стратегій та основних концепцій розвитку підприємства; класифікацій процесів розвитку підприємства; |
1.17 | основних підходів до дослідження економічної безпеки підприємства; суті та критеріїв економічної безпеки;сутності та складових антикризової діяльності підприємства; поняття банкрутства підприємства та його причин;технології банкрутства підприємства та його процедур |
2. | Уміння/навички: |
2.1 | формулювати, структурувати і систематизувати цілі та інтереси підприємств, визначати розмір підприємства у відповідності до встановлених критеріїв, визначати і пояснювати відмінності між назвами організаційно- господарських одиниць бізнесу та конкретними організаційно-правовими формами | семінарське заняття, дискусія, case-study, демонстрація, презентація, вирішення тесту вирішення конкретних задач та ситуацій, перевірка виконання розрахункових робіт, аналітична робота реферування | Презентація та захист результатів діяльності, опитування, аналіз тесту, перевірка case-study, перевірка виконання аналітично-розрахункових робіт, виконання індивідуальних робіт, модульна робота, контрольна (модульна) робота, екзамен |
2.2 | визначати та структурувати основні чинники макросередовища підприємства |
2.3 | аналізувати загальні знання щодо специфіки, принципів та методів управління підприємством |
2.4 | проводити оцінювання якості продукції за допомогою системи показників; визначати конкурентоспроможність продукції |
2.5 | здійснювати прогнозування, планування (тактичне, стратегічне) діяльності підприємства |
2.6 | визначати динаміку продуктивності праці, необхідну чисельність персоналу, величину місячного заробітку робітника. |
2.7 | здійснювати вартісну оцінку основного капіталу, нараховувати амортизації за різними методами, розраховувати ефективність використання та відтворення основного капіталу підприємства |
2.8 | розраховувати нормативи та показники ефективності використання оборотного капіталу підприємства |
2.9 | здійснювати оцінку вартості нематеріальних активів; |
2.10 | здійснювати оцінку ефективності фінансових та реальних інвестицій; |
2.11 | визначати і пояснювати сутність понять «інновація», «науково-технічна діяльність», «інноваційний процес»; проводити розрахунки ефективності інновацій |
2.12 | діагностувати стан технічного розвитку підприємства, розраховувати величину та показники використання виробничої потужності підприємства, |
2.13 | визначати показники рівня розвитку та ефективність спеціалізації, кооперування і конверсії виробничих підприємств |
2.14 | будувати залежність зміни витрат від змін обсягу виробництва, зображати взаємозв’язок показників обсягу виробництва, витрат та прибутку; визначати графічно та аналітично точку беззбитковості; розраховувати маржинальний дохід та коефіцієнт маржинального доходу |
2.15 | визначати розмір прибутку підприємства та розраховувати показники ефективності діяльності суб’єкта господарювання |
2.16 | визначати доцільність та ефективність здійснення реструктуризації суб’єкта господарювання,аналізувати та оптимізувати бізнес-процеси |
2.17 | оцінювати ефективність трансформації підприємства, ймовірності банкрутства підприємства з використанням різних методик його прогнозування |
3. | Комунікація |
Вироблення у здобувачів практичних навиків командної роботи, а саме: | Семінарське заняття, дискусія,вирішення конкретних задач та ситуацій, аналітична доповідь презентація, вирішення тесту вирішення індивідуальних та розрахункових практичних завдань,реферування | Перевірка виконання аналітично-розрахункових робіт, виконання вирішених конкретних задач та ситуацій, самоаналіз презентації, екзамен |
3.1 | донесення інформації, ідей, проблем, рішень, власного досвіду та аргументації |
3.2 | здатність працювати в команді - брати на себе відповідальність задля досягнення поставленої мети |
3.3 | спілкування з професійних питань усно та письмово з учасниками економічних відносин щодо забезпечення функціонування та розвитку підприємства |
3.4 | здатність розробляти пропозиції щодо усунення виявлених недоліків, помилок |
4. | Відповідальність і автономія |
продемонструвати розуміння особистої відповідальності та спроможність нести відповідальність за вироблення професійних або управлінських рішень чи надані рекомендації, які можуть впливати на діяльність підприємства в цілому чи його окремих підрозділів, зокрема при: | Семінарське заняття, дискусія,вирішення конкретних задач та ситуацій, аналітична доповідь презентація, вирішення тесту вирішення індивідуальних та розрахункових практичних завдань,реферування | Перевірка виконання вирішених конкретних задач та ситуацій, самоаналіз презентації, дискусія, екзамен |
4.1 | управлінні складною технічною або професійною діяльністю чи проєктами |
4.2 | формуванні суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти |
4.3 | організації та керівництвом професійним розвитком осіб та груп |
4.4 | при обґрунтуванні оперативних, тактичних та стратегічних управлінських рішень щодо різних аспектів функціонування підприємства. |
4.5 | при продукуванні власних практичних ідей на принципах академічної культури й доброчесності |
4.6 | при здатності продовжувати навчання із значним ступенем автономії |
4.7 | при здатності до самостійного і незалежного мислення | | |
3. Зміст навчальної дисципліни за темами
Тема 1. Теорії підприємств та основи підприємництва
Тема 2. Види підприємств та їх організаційно-правові форми
Тема 3. Зовнішнє середовище господарювання підприємств
Тема 4. Системи управління підприємством
Тема 5. Ринок продукції (послуг) та маркетингова діяльність підприємства
Тема 6. Планування діяльності підприємства та розроблення виробничої програми
Тема 7. Персонал підприємства, продуктивність, мотивація та оплата праці
Тема 8. Основний капітал підприємства
Тема 9. Оборотний капітал
Тема 10. Інтелектуальний капітал
Тема 11. Інвестиції
Тема 12. Інноваційна діяльність
Тема 13. Техніко-технологічна база та виробнича потужність підприємства
Тема 14. Організація процесів виробництва
Тема 15. Витрати й ціни на продукцію
Тема 16. Фінансово-економічні результати та ефективність діяльності підприємства
Тема 17. Розвиток підприємств: сучасні моделі, трансформація та реструктуризація
Тема 18. Економічна безпека та антикризова діяльність підприємства
4. Науково-педагогічні працівники, що забезпечують викладання навчальної дисципліни та адреси їх електронної пошти:
Шергіна Лідія Антонівна, кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедрибізнес-економіки та підприємництва, e-mail: lidiyashergina@ukr.net;shergina.lidiya@kneu.edu.ua
5. Рекомендовані інформаційні джерела:
1. Економіка підприємства: підручник [Г.О. Швиданенко, К.С. Бойченко, В.Г. Васильков та ін.]; за заг. та наук. ред. проф. Г.О. Швиданенко. – 2-ге вид., перероб. і доп. К.: КНЕУ, 2019. 551 [1] с.
2. Економіка підприємства: задачі,кейси, ділові ігри [Електронний ресурс] : практикум / [авт. кол.: Г. О. Швиданенко, І. М. Рєпіна, К. А. Андрющенко та ін.] ; за заг. ред. Г. О. Швиданенко ; М-во освіти і науки України, ДВНЗ "Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана". - Електрон. текстові дані. Київ : КНЕУ, 2018. 307 с.
3. Економіка підприємства - Шергіна - EMBE25011U_DIST: [Електронний ресурс]: дистанційний курс Moodleдля студентів Інституту дистанційної освіти освітньої програми «Економічна кібернетика». Розробники: Л.А.Шергіна — К.: КНЕУ. — URL:https://ido-m.kneu.edu.ua/moodle/course/view.php?id=295
4. Економіка підприємства (очна форма навчання) - Шергіна - EMBE25011U : [Електронний ресурс]: дистанційний курс Moodle для студентів ННІ "Інститут інформаційних технологій в економіці» освітньо-професійної програми «Економічна кібернетика», «Системний аналіз». Розробники: Л.А.Шергіна — К.: КНЕУ. — URL: https://ido-m.kneu.edu.ua/moodle/course/view.php?id=4460
5. Shevchenko І. Economics of enterprise: course book for practical classes and independent work of students. 2 nd edition, updated / I. Shevchenko, О. Dmytriieva. Kharkiv: FOP Brovin O.V., 2022. 156 p.
Робоча програма навчальної дисципліни “Економіка підприємства” для спеціальності 124 Системний аналіз
Методичні матеріали з вивчення навчальної дисципліни “Економіка підприємства” для спеціальності 124 Системний аналіз
Остання редакція: 11.02.25