Белєнька О. Реалізація cоціальної відповідальності бізнесу в УкраїніБелєнька Олександра, ФЕФ, 4 курс, ФЕФ-421 РЕАЛІЗАЦІЯ CОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ
Актуальність. Проблема ведення бізнесу, раціонально використовуючи задіяні у виробництво людські ресурси і піклуючись про суспільство без загрози значного зменшення прибутків, хвилює не одне покоління науковців та менеджерів. Особливо привабливою та необхідною в наш час видається соціальна відповідальність бізнесу як своєрідна концепція прав, гарантій, цілеспрямованої діяльності підприємницьких структур задля підвищення соціального рівня громадян, як працівників, так і споживачів продукції. Постановка проблеми. Мета дослідженняполягає у розробці заходів щодо розвитку соціальної відповідальності бізнесу в контексті інтеграційних процесів вітчизняної економіки. Результати дослідження. Термін «соціальна відповідальність бізнесу» введено у науковий обіг в 50-х рр. минулого століття американськими вченими, які неоднозначно трактували сутність даного поняття [1,с.50]. Наприклад, М. Фрідмен вважав, що провадження підприємцями на практиці соціально відповідальної діяльності являється обкраданням власників (акціонерів) через здійснення додаткових витрат у сферу, що не належить до професійної компетенції підприємств. На його думку, доброчинність є нераціональним способом використання корпоративних ресурсів. Натомість інший американець – професор Т. Бош наголошує на обов’язковості соціальної орієнтації підприємства, оскільки саме соціум дозволяє першому реалізувати себе та отримувати прибутки [4,с.163]. Загалом термін «соціальна відповідальність бізнесу» (СВБ) можна охарактеризувати як відповідальне відношення підприємства до свого продукту (послуги), споживачів, працівників, акціонерів, партнерів, активна соціальна позиція, що полягає у гармонійному співіснуванні, взаємодії і постійному діалозі з представниками адміністрації, комерційного сектору і суспільства, зацікавленими сторонами з метою надання ефективного сприяння рішенню гострих економічних, соціальних, гуманітарних та екологічних проблем. Варто зазначити, що СВБ має два основних види: внутрішню та зовнішню СВБ. Внутрішня соціальна відповідальність бізнесу включає: управління та розвиток людських ресурсів через освітні програми і програми підвищення кваліфікації кадрів; охорону здоров’я працівників і безпека праці; додаткове медичне і соціальне страхування співробітників; стабільність заробітної плати; надання допомоги працівникам у критичних ситуаціях. Під зовнішньою соціальною відповідальністю слід розуміти: співпрацю з місцевою громадою та місцевою владою; взаємини з бізнес-партнерами, постачальниками і споживачами; відповідальність перед клієнтами за якість наданих послуг; дотримання прав людини; спонсорство і благодійність; сприяння в охороні навколишнього природного середовища. На жаль, у країнах пострадянського простору, в тому числі в Україні, відсутні власні моделі СВБ, а концепції її розвитку перебувають на стадії ембріону. Треба зазначити, що соціальна відповідальність вітчизняних підприємств носить фрагментарний характер і зводиться лише до надання благодійної допомоги, соціальних пакетів та підвищення кваліфікації персоналу. Цю ситуацію підтверджують результати опитувань, проведені фахівцями ООН з представниками українських бізнес-кіл різного рівня. Найбільш популярними елементами соціальної відповідальності серед українських респондентів виявилися наступні: впровадження соціальних програм поліпшення умов праці – 65,5% опитаних; навчання та розвиток персоналу – 63,2%; благодійна допомога – 65%; застосування в політиці компанії принципів етичного та відповідального ставлення до споживачів – 49,5%; участь у регіональних програмах розвитку – 32,3%; реалізація екологічних програм – 29,8%; політика дотримання прав акціонерів/інвесторів – 20,8%; відкрите подання інформації про діяльність компанії – 18,7% [2]. Така статистика свідчить про низький рівень соціальної відповідальності компаній в Україні, а тому потребує вироблення чіткої стратегії розвитку СВБ як на рівні держави загалом, так і на рівні окремого підприємства зокрема. Висновки та пропозиції. Зважаючи на ту роль, яку відіграє СВБ у період трансформаційних змін економіки України, необхідно провести ряд заходів, які б пришвидшили розвиток першої, а саме:
Сподіваємось, що реалізація даних заходів забезпечить створення такої моделі соціальної відповідальності бізнесу, яка б відповідала реаліям сьогодення та сприяла сталому розвитку національної економіки. Список використаних джерел: 1.Корчевна Л., Новіков В., Домницька В., Жогло В. Аналіз розвитку систем управління соціальною відповідальністю бізнесу підприємства та проблеми їх упровадження в Україні // Стандартизація, сертифікація, якість. – 2009. - № 3 – с.50-53. 2. Полякова О. М., Кас П. Ю. Особливості формування і розвитку соціальної відповідальності підприємств в Україні // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2010. - № 32. – с.284-289. 3. Царик І. М. Міжнародний досвід регулювання соціальної відповідальності бізнесу та перспективи його застосування в Україні // Науковий вісник ЧДІЕУ. – 2010. - № 2 (6) – с.182-188. 4. Швець Л. І. Витрати соціально відповідальної діяльності бізнесу // Вісник ЖДТУ. – 2011. - № 2 (56). – с.163-168. 5. Соціальні проекти «Крафт Фудз Україна» - [Електронний ресурс] - Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki Кометарі до матеріалу можна залишитут тут:(http://vk.com/topic-36835937_26263824 ) Остання редакція: 10.04.12 |