Тарасенко К. Левтун М. Франчайзингові інструменти розвитку бізнесуТарасенко Катерина, МЕІМ, 2 курс, 18 група Левтун Марина, МЕіМ, 2 курс, 18 група ФРАНЧАЙЗИНГОВІ ІНСТРУМЕНТИ РОЗВИТКУ БІЗНЕСУ
Актуальність.Двадцять перше століття диктує нові умови ведення середнього та малого бізнесу, створюючи нові моделі його розвитку. Світова практика доводить, що франчайзингові угоди, як механізм становлення бізнесу, мають низку переваг, формуючи конкурентоспроможну економічну діяльність суб`єктів господарювання. Досвід стрімкого розвитку, вимірюваний в кількісних показниках таких підприємств, є переконливим доказом цього. Саме тому дослідження переваг створення бізнесу на основі франчайзингу набуває актуальності. Франчайзингові угоди – це привабливіші умови започаткування бізнесу за рахунок використання ефективної практики, досвіду успішних підприємств, певна підтримка у всіх сферах: від закупки сировини й вибору технології до збуту готової продукції безпосереднім споживачам. Для України, як молодої держави з перехідною економіки, пошук ефективних методів функціонування малого й середнього бізнесу набуває пріоритетного значення й відкриває широкі перспективи в майбутньому. Постановка проблеми.Метою цієї статті є визначення основних інструментів розвитку бізнесу на основі угод франчайзингу, та їх реальне використання в практиці діяльності підприємств, а також виявлення специфічних умов франчайзингу в Україні, проблем та перспектив розвитку для підприємств різних галузей. В умовах різноманітних франчайзингових пропозицій важливо зробити правильний вибір, щоб не лише розвинути мережу певного бренду, а й отримувати стабільний економічний прибуток. Результати дослідження. Як альтернативний варіант розвитку бізнесу з нуля існує договір франчайзингу, власне, це механізм реалізації підприємницької діяльності. В даний час – це один з інструментів, що дозволяє підвищити ефективність малого чи середнього бізнесу, об’єднуючи переваги малого та великого бізнесу. Франчайзинг - це форма співпраці між юридично та фінансово незалежними сторонами (компаніями та/або фізичними особами), в рамках якої одна сторона (франчайзер), що володіє успішним бізнесом, відомою торговою маркою, ноу-хау, комерційними таємницями, репутацією та іншими нематеріальними активами, дозволяє іншій стороні (франчайзі) користуватися цією системою на обумовлених умовах. Найбільш відомими франчайзерами у світі є McDonald's, Xerox, Coca-Cola, Ford, Hilton, Zinger, Kentucky Fried Chicken, Perkits Yogurt, Great American Cookie, Holliday Inn, Kodak, Benetton, Pepsi Co, в Україні - ТМ «Піцца Челентано», «Форнетті», «Дім кави», «Картопляна хата», ТМ «Михайло Воронін», «Джинси Суперціна», ТМ «ZARINA», «Галопом по Європа», «Наша ряба» тощо. Основними проблемами подальшого розвитку франчайзингу в Україні є створення відповідних економічних передумови [8], які в Україні практично відсутні. [9] На жаль, нестабільність розвитку економіки України, відсутність у більшості підприємців необхідного стартового капіталу для входження до франчайзингової системи, складність отримання кредитів для створення стартового капіталу; відсутність правового забезпечення франчайзингу (відсутність забезпечення зручності застосування законодавчих актів для учасників франчайзингової системи, відсутність умов для реальної конкуренції франчайзингових систем); наявність соціально-психологічних проблем (відсутність вітчизняного досвіду та високий ризик ведення ділової активності суб'єктів франчайзингової системи, відсутність належної поваги до інтелектуальної власності, небезпека втрати франчайзі самостійності та «обличчя» підприємця та менеджера) створюють значні перешкоди, а інколи і унеможливлюють використання економічно привабливих франчайзингових схем започаткуваннч та розвитку бізнесу в Україні. [2] Висновки.Отже, можна впевнено стверджувати про перспективність розвитку франчайзингу в Україні з метою мінімізації ризиків підприємців-початківців; використання західного досвіду й перенесення його на український грунт. Привабливою є перспектива на початкових етапах створення фірми мати певну підтримку, яка виражається у перевірених схемах щодо способів організації основних процесів виробництва і збуту, управління підприємством, сервісу та інших аспектів. Український ринок демонструє певне зростання застосування франчайзингу, що і визначає його перспективність, але існує також низка негативних тенденцій, які пов’язані з нестабільною загальною ситуацією в країні. [5] Література:
Остання редакція: 12.04.12 |