П'явка В., Петрусь Д. Патентування пiдприємницької діяльності: економічний аспектПетрусь Дар’я, ФЕФ, 2 курс, 6508 - 201
ПАТЕНТУВАННЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: ЕКОНОМІЧНІ АСПЕКТИ
Актуальність теми:Кожен громадянин України може вести ту підприємницьку діяльність, яку він захоче і яку не забороняє закон. Але для реалізації права на підприємницьку діяльність не достатньо мати лише бажання та необхідні ресурси. Щоб започаткувати таку діяльність, необхідно пройти довгий та складний шлях, який складається крім всього іншого, ще з низки процедур по отриманню пакету документів, відсутність яких буде свідчити про протизаконність вашої діяльності. Одним з таких документів є патент. Тема «Патентування підприємницької діяльності» була обрана невипадково, адже серед українських бізнесменів неможливо знайти людину, котра не стикалась зі словами патент та патентування. Ця процедура є невід’ємною частиною, початку діяльності, і дуже часто вимагає багато коштів. Якщо ж бути недостатньо обізнаним в цьому напрямку, то можна допуститись серйозних помилок, які приведуть до виплати великих штрафів, а інколи й до втрати права вести підприємницьку діяльність. Постановка проблеми: Метою статті є надання інформації про патентування підприємницької діяльності, дослідити закони, котрі регулюють цю діяльність, та на прикладі показати як потрібно проводити патентування своєї діяльності. Завдання полягає в дослідженні суті, необхідності та важливості патентування в сфері підприємницької діяльності. Важливо визначити, скільки підприємець повинен витрачати на узаконення своєї діяльності, в кожній сфері бізнесу, котра підлягає патентуванню, саме ціна і вид діяльності, котрий підпадає під патентування і є економічним аспектом даної теми. Юридичний і економічний аспекти в цьому плані, дуже перегукуються. Результати дослідження: Завдяки опрацюванню спеціалізованої літератури ми дослідили залежність видів підприємницької діяльності, форми розрахунків, пунктів збуту товару, продукту яким торгують і т.д. від того, чи потрібні патенти, і які їх розмір (в грошовому виразі за місяць використання). Патентуванню підлягають торговельна діяльність за готівку, а також та діяльність, котра використовує інші форми розрахунків та кредитних карток на території України; надання побутових послуг; обмін готівкових валютних цінностей (зокрема операції з готівковими платіжними засобами, виражені в іноземній валюті, та з кредитними картками); надання послуг у сфері грального бізнесу. Всі ці види діяльності зазначені в законі, і доповнювати їх заборонено [1, 1 ст.]. Торгівельний патент потрібен в тому випадку, коли торгівля проводиться в пунктах продажу товарів. Поняття «Пункт продажу товарів» чітко визначено в податковому Кодексі України. Але не всі товари належать до тих, котрі мають необхідність в патенті. Серед таких, найуживанішими є: хліб і хлібобулочні вироби; борошно, сіль, цукор, олія, молоко і молочна продукція, продукти дитячого харчування, безалкогольні напої [1, 3 ст.]. Щодо побутових послуг, то Кабінетом Міністрів України визначено вичерпний перелік побутових послуг, надавати які можна тільки за умови одержання патенту. Перелік цих послуг досить чітким і зрозумілим, але досить спірним є питання послуг ломбардів, так як постає питання чи можна відносити послуги ломбардів до побутових послуг [3]. Юридичні особи, які не підлягають патентуванню поділяються на чотири групи, які завдяки «особливостями» свого статусу, не мають обов’язку одержувати патент для провадження діяльності, що підлягає патентуванню. До таких належать наприклад: підприємства та організації Укоопспілки, військової торгівлі, також ті підприємства, котрі створили громадські організації інвалідів і т.д. Також є певні особливості, щодо необов’язковості отримання патенту і для фізичних осіб [2, c. 17-22]. Кількість патентів, яку необхідно придбати має важливу роль для підприємства [2, c. 29-31]. Якщо не будуть куплені необхідні патенти, то діяльність вважатиметься неправомірною, і на підприємця будуть накладені великі штрафи. Важливо знати, що для кожного підрозділу необхідно мати по одному торговому патенту. Ціна на патенти в Києві сягає 320 гривень максимально, при мінімальній планці в 60 гривень. В регіонах цей показник не перевищує 80 гривень за використання патенту на календарний місяць. У сфері грального бізнесу, ціна на використання грального автомату з грошовим виграшем становить 1400 гривень на рік, а використання рулетки – 64 000 гривень на рік [5]. Ці суми підприємець повинен фіксувати, для визначення доходу та витрат. Було проведено дослідження важливості патентів на двох фірмах: одної з оборотом в 5 мільярдів гривень, іншої – 100 тисяч гривень. Перша компанія працює в сфері торгівлі, а друга в сфері послуг. Витрати на патентування в першій компанії становлять 0,0001% від загальних витрат, а в іншій 2,7% від витрат. Така різниця пов’язана з відмінністю у витратах та у видах діяльності. Висновок:Отже на нашу думку, патентування є необхідним інструментом регулювання підприємницької діяльності, так як не дотримання його призведе до великих штрафів, та в подальшому – збитковості діяльності, котра ведеться. Тому дуже важливо бути проінформованим про те, чи підпадає діяльність під патентування, та які суми необхідно витрачати на кожен конкретний патент. ЛІТЕРАТУРА 1. Закон України «Про патентування деяких видів підприємницької діяльності», від 02.12.2010. Коментарі до матеріалу можна залишити тут: http://vk.com/topic-36835937_26263755 Остання редакція: 09.04.12 |