Факультет економiки та управлiння

Тренінг-курс «Імітаційний аналіз та моделювання діяльності підприємства»

АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

тренінг-курс «Імітаційний аналіз та моделювання діяльності підприємства»

(training course «Simulation analysis and modeling of enterprise activity»)

Рекомендована для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти

 

1. Мета опанування навчальної дисципліни

Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у формуванні компетентностей (знань, умінь та навичок) стосовно сучасних аналітико-імітаційних засобів, за допомогою яких здійснюється підтримка підготовки та прийняття рішень з управління підприємством на загальносистемному рівні, а також в межах окремих функціональних підсистем (маркетинг, матеріально-технічне забезпечення, виробництво, інвестиції, фінанси тощо). Вивчення курсу передбачає використання спеціального програмного забезпечення.

Міждисциплінарні зв’язки дисципліни ─ дисциплінаТК “Імітаційний аналіз та моделювання діяльності підприємства” органічно інтегрована з такими навчальними дисциплінами, як “Мікроекономіка”, “Макроекономіка”, “Економіка підприємства”, “Статистика”, "Фінанси”, “Бухгалтерський облік”, "Прикладна інформатика", “Прикладне моделювання”.

Результати навчання, методи навчаннятазасоби діагностики

Таблиця 1 – Методи навчання та засоби діагностики результатів навчання з дисципліни ТК “Імітаційний аналіз та моделювання діяльності підприємства” відповідно до результатів навчання

Результати навчання за навчальною дисципліною

Методи навчання

Засоби діагностики

1.

Знання:

1.1

змісту, потенціалу, обмежень аналітико-імітаційної підтримки управління підприємством на загальносистемному рівні, а також у розрізі окремо взятих функціональних підсистем (маркетинг, матеріально-технічне забезпечення, виробництво, інвестиції, фінанси тощо)

міні-лекція, обговорення

Опитування, оцінювання результатів виконання аналітичних звітів, контрольні (модульні) роботи, підсумкова контрольна робота

1.2

сучасних аналітичних та імітаційних технологій (методологій) моделювання невизначених (неточних і неповних) даних та породжуваного невизначеністю економічного середовища ризику

міні-лекція, обговорення, кейс-стаді

1.3

особливостей, потенціалу та обмежень сценарної аналітичної технології (методології) моделювання діяльності підприємства, у тому числі в умовах підвищеної взаємозалежності підприємств-операторів галузі

міні-лекція, дискусії, кейс-стаді

1.4

потенціалу й обмежень управлінської та фінансової звітності підприємства, а також публічних інформаційно-аналітичних систем для імітаційного аналізу та моделювання діяльності підприємства

міні-лекція, обговорення, кейс-стаді

2.

Уміння/навички:

2.1

формувати доцільну модель аналітико-імітаційної підтримки діяльності з управління підприємством й виробляти на її основі рішення загальносистемного рівня, які стосуються підприємства, на рівні набору бізнес-напрямів його діяльності, у цілому

аналітико-розрахункові завдання, комп’ютерний тренінг

Оцінювання результатів виконання аналітико-розрахункових і комп’ютерних тренінгових завдань, підготовки аналітичних звітів, контрольні (модульні) роботи, підсумкова контрольна робота

2.2

опрацьовувати сформовану в межах обраної моделі аналітико-імітаційної підтримки сукупність даних й виробляти на основі цього рішення, які стосуються окремих функціональних підсистем підприємства (маркетинг, матеріально-технічне забезпечення виробництво, інвестиції, фінанси тощо)

аналітико-розрахункові завдання, комп’ютерний тренінг

2.3

структурувати інформаційне забезпечення діяльності з управління підприємством за ступенем визначеності (детермінованості) його складових, моделювати й здійснювати ризик-аналіз ключових економічних показників з високим ступенем недетермінованості за допомогою сучасних аналітичних підходів та імітаційної технології

аналітико-розрахункові завдання, комп’ютерний тренінг

2.4

формувати й використовувати доцільну модель моніторингу поведінки підприємств-конкурентів, за допомогою результатів її використання здійснювати сценарне тестування (імітацію) й визначати найкращий спосіб дій (стратегію) підприємства у розрізі окремих бізнес-напрямів його діяльності

аналітико-розрахункові завдання, комп’ютерний тренінг

2.5

визначати й використовувати доцільну модель систематичної діагностики, у тому числі перспективної (прогнозної), стану підприємства на основі даних його управлінської і фінансової звітності, за допомогою результатів її використання виявляти сильні і слабкі сторони підприємства, а також формувати його виробничі, фінансові та інвестиційні рішення

аналітико-розрахункові завдання, комп’ютерний тренінг

3.

Комунікація

3.1

здатність працювати в колективі (команді) та взаємодіяти з окремими людьми в ході вироблення економіко-управлінських рішень

робота в міні-групах

Оцінювання результатів виконання комп’ютерних тренінгових завдань, підготовки аналітичних звітів, контрольні (модульні) роботи, підсумкова контрольна робота

3.2

здатність підтримувати фахове (професійне) спілкування (публічні виступи, переговори, проведення нарад, електронні комунікації тощо)

робота в міні-групах, мозковий штурм

4.

Відповідальність і автономія

4.1

здатність до усвідомлення особистої відповідальності за вироблення управлінських рішень, які стосуються ключових функціональних підсистем підприємства та визначають економічні результати його діяльності

робота в міні-групах, мозковий штурм

Оцінювання результатів виконання комп’ютерних тренінгових завдань, підготовки аналітичних звітів, контрольні (модульні) роботи, підсумкова контрольна робота

4.2

здатність нести відповідальність за вироблення управлінських рішень, які стосуються ключових функціональних підсистем підприємства та визначають економічні результати його діяльності

робота в міні-групах, мозковий штурм

Зміст навчальної дисципліни за темами

Змістовий модуль 1

Тема 1. Структура господарських процесів підприємства та їх аналітико-імітаційна підтримка

Тема 2. Аналітико-імітаційна підтримка маркетингової діяльності підприємства

Тема 3. Аналітична підтримка управління забезпеченням підприємства сировиною, матеріалами та енергетичними ресурсами

Тема 4. Аналітико-імітаційні засоби підтримки прийняття виробничо-збутових рішень підприємства

Змістовий модуль 2

Тема 5. Аналітична підтримка управління структурою та відтворенням техніко-технологічної бази підприємства

Тема 6. Інформаційне забезпечення та аналітико-імітаційний інструментарій інвестиційних рішень на підприємстві

Тема 7. Сценарно-імітаційний потенціал управлінської і фінансової звітності підприємства та публічні інформаційно-аналітичні системи

Тема 8. Інформаційне забезпечення та засоби діагностики фінансового стану підприємства

Науково-педагогічні працівники, які забезпечують викладання навчальної дисципліни та адреси їх електронної пошти:

Коцюба О.С., д.е.н., доц., професор кафедри бізнес-економіки та підприємництва, e-mail: kotsyuba.oleksiy@kneu.edu.ua

Рекомендовані інформаційні джерела:

1.      Використання інформаційних технологій в теорії прийняття рішень: навч. посіб. / О.Є. Лугінін та ін. Одеса: ОЛДІ-ПЛЮС, 2019. 238 с.

2.      Ймовірнісне та статистичне моделювання в Excel для прийняття рішень: навч. посіб. / Н.Г. Бишовець та ін.; заг. ред. А.І. Кузьмичова. Київ: Ліра-К, 2020. 199 с.

3.      Карімов Г.І., Карімов І.К.. Моделювання та прогнозування в управлінні: комп’ютерний практикум в MS Excel: навч. посіб. Кам’янське: ДДТУ, 2023. 145 с.

4.      Лозовик Ю.М., Гальперіна Л.П. Бізнес-симуляція “Титани бізнесу”: практикум. Київ, 2015. 185 c.

5.      Лозовик Ю.М., Гальперіна Л.П. Розрахунково-аналітичний комплекс бізнес-симуляції “Титани бізнесу”. Київ, 2017. 206 с.

6.      Guerrero H. Excel Data Analysis: Modeling and Simulation 2nd ed. Cham: Springer, 2019. 358 p.

7.      Rees M. Business risk and simulation modelling in practice: using Excel, VBA and @RISK. Chichester: John Wiley & Sons, 2015. 464 p.

8.      Winston W. Microsoft Excel Data Analysis and Business Modeling. 7th edition. Microsoft Press, 2022. 1168 p.

Остання редакція: 19.02.24